vineri, 1 mai 2009

Sorbet sau Inghetata-Serbet de lamaie , variatiuni dupa Jamie

(dar poti folosi si alte citrice - astazi eu am facut de portocale)

200 g zahar ( eu masor cu o cana)
200 ml apa
200 ml zeama de lamaie (portocale, mandarine, etc.)
coaja de la o lamaie (sau de la citricele folosite)
o lingura cu varf de mascarpone (adica o branza dulce sfaramata, merge si urda)

Puneti la congelator un vas putin adanc, de 20-25 cm diametru pentru ca sorbetul sa inghete frumos si rapid.
Puneti zaharul si apa intr-o cratita si aduceti-le la fierbere, apoi micsorati focul si fierbeti in clocote mici, timp de 5 minute (eu le-am lasat si 10 minute).
Cand lichidul se limpezeste si se ingroasa, luati-l de pe foc si lasati-l sa se raceasca 15 minute, apoi adaugati zeama si coaja de lamaie.
Adaugati mascarpone si amestecati pana la omogenizare. (p.s. De data asta eu am pus 2 linguri de branza si am omogenizat-o separat adaugand putina zeama deasupra pana s-a facut pasta.)
Este foarte important sa gustati cand ajungeti in acest punct. Totul depinde de cat de acre sunt lamaile - eu am pus 4 lamai medii si a iesit dulce-acrisor).
Daca sorbetul este atat de acru incat sa va strambati gustandu-l, mai adaugati zahar. (Eu am facut de mai multe ori si nu a fost cazul sa adaug zahar. Dar gusturile nu se discuta.)

Turnati sorbetul in vasul inghetat si puneti-l din nou la congelator, lasati-l sa stea cel putin o ora, apoi vedeti care e situatia. Daca sorbetul a inceput sa inghete, amestecati-l usor cu furculita.
In urmatoarele 3 ore, procedati asa cam din la o ora, dupa care sorbetul va fi gata.
Poate fi pastrat la congelator doua zile, acoperit cu o folie de plastic - daca il tineti mai mult, se vor forma cristale de gheata. (La noi sorbetul tine, cu bunavoianta, 2 zile!)
Este un deliciu servit ca atare, intr-un bol sau un pahar, dar si acoperit cu un piure proaspat de zmeura.*

P.S. Daca folosesti alte fructe decat citricele, nu-i musai sa pui branza, dar iese mai bun daca adaugi o lamaie. Eu am facut sorbet de prune si de pepene galben si am folosit si pulpa fructelor rasa/pisata marunt.

Pofta buna!

* Stire de ultima ora, via Lucia Verona: sorbetul se poate servi in jumatatile de portocale sau de lamai ramase dupa stoarcere.

5 comentarii:

Red Team Racing spunea...

Mmmmmmm....iammiiii...de-abea astept sa-ti gust serbetul !!!

Lucia Verona spunea...

Lumi, trebuie să precizezi că e vorba de îngheţată-şerbet, nu de şerbetul la borcan de pe vremuri.
Iar ca idee de servit, poţi să-l pui în cojile de citrice golite care îţi rămîn oricum.

Lumi spunea...

@Red Team Racing
Si eu abia astept sa-l gust! Am cautat in toata casa cartea cu Jamie in Italia, sa-mi improspatez memoria (care, deh, ma cam lasa!) si n-am gasit-o.
Asa ca am apelat la o scrisoare trimisa anul trecut unei prietene, scrisoare pe care o pun acum pe blog, sa ma invat minte si sa nu mai uit.

@ Lucia Verona
Aveti mare dreptate! O sa modific putin titlul. De fapt, inghetata asta se numeste sorbet, nu serbet...
Multam pentru ingenioasa idee, dar am aruncat deja cojile... Poate data viitoare!

jane spunea...

complicat surioară, complicat, stai să se umfle muşchii pe mine şi pe urmă mă apuc de gătit
până atunci... îmi dai şi mie să gust?

Lumi spunea...

Esti invitata mea!

P.S. Dar ar trebui sa te grabesti, pana maine nu mai ramane nimicuta...